Michael     Musikk     Design     Film     Radio     Lenker     Kontakt
    Crash Test Dummy    
    Bad Company    
    Firemans Diary    
    Beer Culture    

Koveret til radio drama CDen
Crash Test Dummy:
Dette er et radiodrama som utforsker hvordan koma kan påvirke ens identitet med tanke på hvordan en kan miste år fra livet sitt på denne måten. Hovedfordelen med denne produksjonen var at vi ikke hadde strenge tidsbegrensninger slik vi hadde med "Bad Company". Dette ga oss en frihet til å være ubegrenset kreative og bruke den tiden vi trengte til å fortelle denne historien i detalj. Produksjonstidsmessig hadde vi også tid til å ha en skikkelig audition som forbedret kvaliteten på skuespillet en god del. Min rolle i denne produksjonen var manusforfatter og regissør, men laget også musikken og lydbildene.

Historien handler om en tenåring som ender opp i en bilulykke etter å ha råkjørt med farens bil. Han havner i koma og mot alle odds våkner han fra denne 9 år seinere. Hans tidligere kjæreste er nå gift med barn, hans mor er plassert på institusjon etter å ha mistet forstanden etter tapet av sønnen og han må finne seg i en hverdag hvor han er avhengig av farens hjelp. Vi følger ham når han prøver å akseptere sine nye omgivelser og venne seg til alt som har forandret seg både i hans privatliv og verden generelt. For ham føles det som om han bare var borte noen timer for så å våkne opp til en verden som allerede har akseptert hans død.

Karaktermessig blir Nick (hovedrollen) oppfattet som en forvirret tenåring som prøver å justere seg til en voksentilværelse til tross for ikke å være riktig ferdig med pubertetsrebelleringen. Han forsøker å holde seg likegyldig til de harde fakta om hans nye liv, noe som naturligvis fører til at han egentlig ikke riktig aksepterer dem. Gjennom historien blir han stadig mer psykologisk ustabil og tipper tilbake til ønsketenkning av hvordan ting hadde vært om bare ikke ulykken hadde inntruffet. Følelsene hans overfor Helen's giftemål (tidligere kjæreste) og hans mors plutselige galskap er sjelden nevnt. George (hans far) er på en måte det eneste mennesket han har igjen i sitt liv og kanskje det eneste holdepunktet han har for å beholde fatningen.

George har nok også lidd psykisk av tapetene og sitter muligens også inne med en hvis skyldfølelse på grunn av at han ønsket å la sønnen dø da han lå i koma. Likevel ser vi at han prøver tappert å beholde fatningen til tross for at det av og til glipper ut av ham at han klandrer Nick for hans dårskap. Det var ikke bare en idiotisk handling sønnen hadde begått, men også på en måte en egoistisk en. Om Nick nå må tåle at Helen har funnet seg en annen er det bare småtteri i forhold til hva George har måttet tåle etter ulykken.

Radiodramaet fikk toppkarakter på universitetet, men ble trukket noe på grunn av at jeg hadde til dels misslykkes i å holde spenningskurven stigende. Tilbakemeldningen fra publikum var likevel meget positiv og mange syntes 'Crash Test Dummy' stod fram som bedre enn vanlig i vårt kull. Det er naturligvis flott som regissør og manusforfatter å se fruktene av ens arbeid skape slik engasjement hos et publikum, men innser også i ettertid at lengden kunne med fordel vært kuttet ned. Selv om plottet og vinklingen fascinerer blir det lett for mye informasjon om man stadig skal utforske nye aspekter ved en slik usedvanlig situasjon. Dramaturgisk kan dette lett drepe interessen etter en tid til tross for dramatisk innhold.


Crash Test Dummy:
 
 
  • Utsnitt av introduksjonssekvensen for radiodramaet.
  • 25:20 mins



     
     
      © 2007 Michael Flack, all rights reserved.