|
Dead Professional:
Denne dokumentarfilmen startet opp med arbeidstittelen "The
Last Beautiful", men tittelen endret seg da vi så
potensialet i å vinkle filmen annerledes. I utgangspunktet
hadde vi tenkt å ta opp kroppsfikseringen i dagens samfunn.
Hvordan vi pynter selv døde mennesker kan muligens sette
spørsmålstegn ved dagens skjønnhetsfiksering.
I preproduskjonsfasen jobbet vi mot et videoessay der selve
mennesket sto sentralt. Vi ønsket å bli mer kjent
med folk som jobbet i gravferdsbransjen. Vi ville utforske deres
tanker om døden, noe som omgir denne yrkesgruppen hver
dag. Hvordan er det å jobbe på slike steder og hvordan
påvirker dette synet på livet?
Etter hvert som produksjonen skred fram, innså vi at denne
bransjen er omspunnet av myter og mystikk for folk flest. En
vanlig missforståelse er at folk som jobber i slike bransjer
må være mindre emosjonelt utviklet for å kunne
takle hverdagen. Siden død er noe folk flest ikke ønsker
å forholde seg til, blir folk som velger å arbeide
innenfor dette ansett som litt rare.
Gjennom intervjuer av forskjellige folk i bransjen lar vi de
selv fortelle hvordan de opplever seg selv i forhold til arbeidet,
og hvordan de takler de problemstillingene som folk flest har
problemer med. Vårt mål med denne filmen var å
løfte på lokket til en profesjon og forhåpentligvis
avkrefte noen av de fordommene som finnes, ved å la publikum
titte inn i livene til våre intervjuobjekter.
Produksjonsfasen
fikk noen uforutsette problemer. Det var meget vanskelig å
finne villige deltakere fordi materialet vi søkte var
sensitivt. Enkelte som i utgangspunktet var entusiastiske til
prosjektet, trakk seg i ettertid da de underlig nok ble redde
for å bli satt i et dårlig lys av oss. Uheldigvis
var det flere større dokumentarfilmselskaper som hadde
søkt ut samme tema, og det hadde tidligere gått
noen meget kritiske tabloidiske dokumentarer på TV om
samme temaet. Dermed tvilte mange av våre deltakere på
våre intensjoner, og vi opplevde å måtte forhandle
med kløkt for å få dem med igjen. Dette lyktes
ikke alltid.
Derfor ble fryktlig mange av opptakene ubrukelige for det ferdige
resultatet, noe som førte til at mesteparten av innholdet
i filmen ble spilt inn i sluttfasen, nesten samtidig med postproduksjonen.
Innen for de tidsrammer vi ble gitt, ble det mye hastverksarbeid
som naturligvis ble negativt for sluttresultatet. Vi klarte
likevel tross all motgang å sy sammen en halvtimes dokumentar
som ble ganske godt mottatt på våre visninger. Selvfølgelig
var det en stor skuffelse for mange i teamet når stadig
nye uforutsette problemer dukket opp som førte til at
den ferdige dokumentaren på ingen måte liknet det
vi hadde forespeilet oss. Hovedsvakheten ble naturlig nok alt
for mange ”talking heads”. Dette gjorde dokumentaren
alt for lite visuelt stimulerende og tung.
Musikken
fra Dead Professional: |
|
|
Mysteries of Death
|
8:04mins |
|
|
|